21 February 2013

Usaha / Effort

Assalamualaikum.

Lumrah manusia kita suka meletakkan kesalahan pada orang lain. Contoh paling utama ialah waktu kita memandu kereta atau membonceng motosikal. Semua orang salah, kita ja yang betul.

" Ish, nak masuk kiri tu bagi la signal. Bodoh !!!! "

" Lembab la bawak moto pun. Cepat la sikit "

" La kereta depan ni, suka hati dia ja nak brek "

Tu antara dialog-dialog yang kita akan lontarkan bila tengah memandu. Including me.

Tapi malam ni aku tersedar satu perkara. Sebenarnya kita tak sepatutnya menyalahkan orang lain tapi sebaliknya menyalahkan diri sendiri. Satu benda yang boleh aku kaitkan dengan kehidupan aku sebagai mahasiswa ialah keputusan/CGPA. Bila kita dapat CGPA rendah, kita akan menyalahkan pensyarah. Pensyarah tu garang la, tegas la, susah bagi markah la , tak pandai mengajar la, kurang bagi latihan la dan macam-macam lagi. Tak pun kita akan cakap, soalan final tough sangat. Dan akhir sekali kita akan menyalahkan takdir. 

Aku selalu macam tu. Bila aku dapat pensyarah yang berpangkat tinggi sikit, aku mula la rasa susahnya nak dapat A kalau macam ni. Padahal aku belum berusaha. Yang sebenarnya semua tu terletak atas diri kita. Usaha tu yang penting. Atau secara englishnya ialah EFFORT. Seandainya kita dah berusaha tapi masih gagal, jangan sesekali berputus asa. Teruskan berusaha :)

No comments:

Post a Comment