08 May 2013

Kenapa aku benci sukan?

Assalamualaikum.

Aku baru balik dari latihan futsal untuk subjek kokurikulum. Menyesal pun ada ambil futsal ni. Bukan sebab futsal tu terlalu susah untuk orang yang berbadan gempal seperti aku. Aku tak pernah fikir macam tu. Tapi sebab ramai manusia yang suka mengkritik. Aku mengaku aku ambil futsal sebab aku daftar subjek lambat. Yang tu ja yang tinggal. Kalau ikutkan hati memang nak ambil koir. Bukan sebab suara aku sedap tapi senang nak skor A. 

Petang tadi, aku jadi penjaga gol untuk kumpulan aku. Aku tak pasti nak main posisi apa sebenarnya sebab aku terlalu takut. Takut dikritik kalau aku buat salah. Bedal ja la jadi penjaga gol pun. Mungkin senang sikit tak payah kejar-kejar bola. Akhirnya kami kalah 2-0. Dan semestinya kekalahan tu akan disalahkan ke atas aku.

" Sorry tau. Saya tak reti sangat jaga gol. "

" Eh, takpa."

Aku pun berjalan ke luar padang untuk duduk melihat kumpulan lain pula masuk beraksi. Tiba-tiba kedengaran seorang manusia bercakap dengan kawannya yang lain...

" Bukan salah korang pun, goalkeeper tu yang lembik sangat. "

Lepas terdengar ayat tu, aku terus tak dengar apa lagi yang mereka bincangkan. Aku melihat kumpulan seterusnya bermain walaupun hanya mata aku di situ sebab fikiran aku dah jauh melayang. Begini rupanya perasaan Lee Chong Wei bila dia kalah. Malah lagi teruk daripada apa yang aku rasa mungkin. Aku baru sekumpulan manusia. Bayangkan Lee Chong Wei yang kena kritik dengan satu Malaysia. 

Selain aku, ramai lagi yang dikritik. Bola sepak tak kuat la, pertahanan tidak kuat la, tak pandai kawal bola la dan macam-macam lagi mereka cakap. Yang hairannya, si pengkritik tu pun bukannya sehebat mana. Tak pernah menyumbangkan sebiji gol pun. Tapi mungkin DIA SEDAR DIA LAGI HEBAT DARI AKU YANG LEMBIK NI. Sebab itu dia rasa dia ada hak untuk mengkritik orang lain. Terima kasih atas kritikan yang membina itu :)

Aku masuk kali kedua untuk bermain. Masih kekal sebagai posisi penjaga gol. Kali ini, aku berazam untuk lakukan yang terbaik. Nak menangkis kritikan yang diberi. Alhamdulillah, tiada sebiji gol yang bolos. Aku berjaya ! Namun, setelah aku keluar dari padang, si pengkritik itu masih berbunyi tapi kali ini aku tak pasti kata-katanya berbentuk apa samada kritikan, pujian, atau mungkin perli?

" Yang jaga gol tu goalkeeper korang yang tadi ek? "

" Ok pulak dia main. "

" Mungkin dia dah belajar dari kesilapan. "


Kenapa aku benci sukan? 
Sebab manusia-manusia yang ada di dalamnya.

2 comments:

  1. sama la dengan saya, menyampah dengan sukan sbb ade org suka mengata.. huhuhu.. nanti follow saya balik ye.. :D , manismelecur.blogspot.com.

    ReplyDelete