08 February 2011

salwa's theorem untuk mengahabiskan timbunan kerja

stress ni datang drpada pelbagai masalah yang kita hadapi. memandangkan aku ni bila cuti BETOI-BETOI CUTI, jadi banyak kerja yang orang lain dah siap tapi aku belum siap. mula la muka tu jadi kedut 14 (muka nenek yang tengah marah). dalam kelas pun asyik fikir pasal kerja - kerja yang belum disiapkan. macam mana nak fokus ?

oleh itu, aku sudah mengolah satu teori yang hebat. chewah, untuk aku ja sbnrnya.

1. catatkan semua kerja yang aku belom siap.

2. pampangkan kerja-kerja tersebut depan meja study. untuk kita nmpk betapa bnyknya kerja belum siap dan speed juga bertambah.

3. pilih mana yang nak kena hantar dulu dan siapakan.

4. cuba untuk tidak ter'tekan' dengan kawan2 yang dah siap. padahal mmg gila tertekan. padan muka !

5. buat dengan tenang. kalau kalut2 nnti ada plak yang salah.

6. jangan sesekali teruskan kerja kalau dah rasa tak boleh.

7. kalau aku, aku akan pergi ke dapur dan cuba lihat apa yang boleh dimasak. hehe. hasilnya nnti aku dpt makan.
pilihan lain :
a) bermain game dalam keadaan 'sedar' yg kita masih bnyk assignment.
b) menyanyi tanpa mengeluarkan suara, bimbang mengganggu rakan2 lain
c) ambil gambar dengan webcam dengan pelbagai gaya comel ( aku sukaaaaaa )
d) basuh bilik air ataupun kemas rumah. rasa tenang ja lepas tu. siryes aku ckp.
e) ikut suka hati korang.

8. setelah rehat sejam, teruskan kerja sehingga berjaya.

9. siap2 ja kerja tu, terus HITAMKAN ASSIGNMENT YANG KITA DAH TULIS KAT STICKY NOTE DAN DIPELEKAT DEPAN MEJA STUDY TU. sbbnya, kita akan rasa amat puas. suka hati la nak hitamkan sampai berlubang pun. itu menandakan kita dah siap satu kerja. yeah !

No comments:

Post a Comment